Buikbrein / The Gut brain

Buikbrein? Een brein in je buik?
Ja, inderdaad. Wetenschappelijk is er steeds meer bewijs dat mind, body & energy verbonden zijn en elkaar voortdurend beïnvloeden. Ieder van ons heeft een intelligent buikbrein. Onze darmen zijn omgeven door zenuwcellen in een netwerk dat net zo complex is als het hersennetwerk. Weliswaar heeft de darm er maar een half miljard (versus 85 miljard in het hersennetwerk) maar dat het buikbrein grote invloed heeft op ons functioneren, staat inmiddels vast.

In de darmen zitten goede bacteriën die door de stroomstootjes die ze afgeven aan de zenuwcellen ons functioneren beïnvloeden. Bij te weinig van die bacteriën ben je sneller angstig en down. Vrouwen die deze bacteriën extra kregen, reageerden rustiger dan voorheen. Ook waren ze bij een schriktest minder snel bang en schrikken ze minder.

Dezelfde bacteriën zorgen mede voor de aanmaak van neurotransmitters in de darmcellen: dit zijn signaalstoffen die van invloed zijn op de zenuwen. Dopamine bijvoorbeeld: deze stof regelt het ervaren van genot en bepaalt hoe energiek je bent. Ook het gelukshormoon serotonine wordt in de darmcellen geproduceerd. Bacteriën scheiden bepaalde stoffen af die darmcellen er toe aanzetten om de serotonineproductie te verhogen. Meer dan 90% van de serotonine wordt in je darmen aangemaakt! Je kunt je nu wel voorstellen dat als je darm(bacterie)flora niet op orde is, bijvoorbeeld door teveel suiker eten, eenzijdig eten of door antibiotica of andere medicijnen, dat dit van invloed op je humeur is.

De in de darm gemaakte stoffen hebben dus directe invloed op ons geestelijke en lichamelijk welbevinden.

Dus: verzorg je darmen goed, door gezond te eten:
*buikbrein 2 vezelrijke groenten zoals broccoli, kool, spinazie: deze groenten bevorderen de groei van gezonde darmbacterie
*yoghurt en andere zure producten met levende lactobacillus- en bifidoculturen
*fruit en groenten met een laag suikergehalte, zoals tomaat, paprika, courgette en citroen
*vet van eieren, vis, avocado, noten en olijven.

Slecht voor je darmflora en daarmee ook slecht voor je humeur en energieniveau:
*suiker -> dit laat juist de slechte bacteriën in je buik groeien
*frisdrank, sap, koek, snoep -> deze stoffen laten juist de slechte bacteriën in je buik groeien
*gluten. Beperk de hoeveelheid gluten die je binnenkrijgt, zoals via brood, koek wanneer je na het eten van deze producten bemerkt dat je erg snel vol zit, je opgeblazen of anderszins onprettig voelt en/of pijn je buik krijgt.

Bronnen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20974015
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21983070
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27032544