Begeleiding voor en na operatie

Wanneer je hoort dat je een operatie moet ondergaan, is dat altijd schrikken. Vooral als de operatie een ingrijpende is, bijvoorbeeld voor het verwijderen van een tumor of vanwege hart- of vaatklachten. De wetenschappers – zowel de reguliere als de ‘alternatieve – zijn het inmiddels eens dat je weerstand in je darmen zit. En dat het ontzettend belangrijk is dat je een goede conditie – dus, goede weerstand en voldoende ademhalingscapaciteit – hebt vóór je geopereerd wordt. Want dan is de kans dat je de operatie goed doorstaat en dat je sneller en fitter het ziekenhuis verlaat, groter.

Asparagus isolated on white background Maar, wat moet je doen en laten, om zo fit mogelijk te worden vóór de operatie? Welke voedingsmiddelen kan je het beste eten en welke supplementen kan je nemen om op zo kort mogelijke termijn de darmen in een betere conditie te brengen? Dat is voor veel mensen niet 1,2,3 duidelijk. En daarbij kan ik je helpen. Na een grondige intake kijk ik wat je aan voedingsmiddelen en wellicht supplementen kan nemen om je weerstand, indien nodig, te verbeteren. Ook kijken we wat je voorlopig beter kunt laten staan om fitter te worden. Bovendien kijken we wat je (extra) aan beweging kan doen en of je ademhalingstechniek nog verbeterd kan worden. Want, hoe beter de ademhaling, des te meer zuurstof je lichaam kan opnemen, wat weer een gunstig effect op het herstel heeft.  Uit de praktijk blijkt dat er zelfs in 3 weken voor een operatie al een positief verschil gemaakt kan worden en dat na de operatie, het herstel met enkele weken verschil sneller gaat.

Deze begeleiding is vooral heel nuttig voor oudere mensen en voor mensen die al een wat slechtere weerstand hebben, mensen die oppervlakkig ademhalen, mensen die erg vermoeid zijn, mensen die geregeld last van hun buik hebben (opgeblazen gevoel, buikpijn, buik-‘gerommel’, onregelmatige ontlasting (constipatie en/of diarree), winderigheid, oprispingen).